Ugens Gættemester
På denne side finder du alle ‘Ugens Gættemester’-opgaver. Hvis du vil se oversigten, uden beskrivelser, klik på knappen nedenfor.
Hvor lang er stregen?
Tegn en knækstreg på tavlen (se billede). Eleverne skal gætte, hvor lang stregen er i alt.
Papir på tavlen
Hvor mange stykker papir skal til for dække tavlen?
(Du udregner selvfølgelig bare areal af papir og tavle)
Hvor mange kopper kaffe?
Hvor mange kopper kaffe kan er der i kaffekanden?
Hæld vand i kaffekande. Medbring en kop og en tom spand/kande. Hæld en kop ad gangen, tøm den, og så en ny. Hvor mange kopper er de ri?
Hvad kan vi nå?
Hvor høje ville vi være, hvis vi alle stod oven på hinanden?
(Altså summen af vores samlede højder)
Hvor mange søskende lige præcis?
Hvis vi alle skulle have lige præcis lige mange søskende, hvor mange ville vi så have hver?
(Hvor mange søskende har vi i gennemsnit?)
Hvornår er vi født?
Summen af alle aldrene i klassen
(Summen af alle aldrene i klassen – det årstal vi er i nu) – Eksempelvis: 334 (summen af alderen inkl. læreren). Årstal 2024. Derfor: 2024 – 334 = år 1870
Hvem kan tegne en lineal?
Hvem kan tegne en streg, der er præcis lige så lang som denne lineal (vis eleverne en lineal)
Den perfekte firkant
Tegn er firkant på tavlen. Eleverne skal tegne en firkant, hvor arealet bliver så tæt på dit areal som muligt.
(Du vurderer vinderen ud fra areal – hvilken elevs firkant har areal tættest på arealet af din firkant du tegnede?)
17,5 cm
Hvem kan tegne en linje, der er nøjagtig 17,5 cm?
Hvor mange centicubes dækker bordet?
Hvis dette bord skulle dækkes af centicubes, hvor mange centicubes skulle så bruges?
Hvor lange arme har vi?
Denne aktivitet skal laves udenfor eller på gangen. Vis, hvor langt dit vingefang er. Alle elever skal nu gætte, hvor langt vores vingefang er, hvis vi står på række ved siden af hinanden. Lad eleverne svare ved, at tegne en streg på jorden (udenfor) eller lægge en lille seddel, med deres navn på, på gulvet.